Facebook Pixel

11 tips for å unngå riper på bilen din

Det er lite som er kjedeligere enn å oppdage at du har fått en ripe i lakken på bilen, eller å legge merke til at den er full av små microriper når du ser den i "riktig" lys. Bilen er tross alt en av de store investeringene her i livet, og de fleste av oss ønsker naturligvis at den skal se bra ut, og ønsker å ta godt vare på den. Heldigvis kan riper stort sett rettes opp i, men det aller beste er å unngå å få dem i utgangspunktet. Her får du våre tips til hvordan du minimerer risikoen for riper i lakken under vask og i det daglige. I videoen under ser du hvordan små riper kan fikses dersom uhellet først er ute.

Vasking av bilen

Jevnlig vask er naturligvis en viktig del av det å ta godt vare på bilen, og det er her de fleste har mest å hente når det gjelder å unngå å lage små microriper i lakken. Er du nøye med å vaske bilen skånsomt er mye gjort, og du reduserer risikoen for å lage små vaskeriper i lakken betraktelig.

Unngå børstevask

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det ikke til å komme unna at en børstevask vil lage microriper i lakken. Selv om det kan være behagelig å sette seg godt til rette mens bilen vaskes automatisk, så vil børster (eller microfiberfiller) som roterer mot lakken i høy hastighet dessverre lage microriper. Bruk gjerne en selvvaskehall eller vaskemaskin, spesielt på vinterstid, men dropp børstene!

Ikke slurv med forvasken

En grundig forvask med god vaskekjemi er det aller beste forsvaret mot microriper/vaskeriper under vask. Bruk en petrokjemisk avfetting, skumsåpe, metallpartikkelfjerner (ved behov) og aller helst en høytrykkspyler til å spyle av med. Gjør du dette riktig sørger du for å bli kvitt så og si alt av forurensning/løst smuss fra bilen før du berører den, og du unngår å dra med deg sandkorn etc. i vaskehansken som igjen riper opp bilen.

Pass på slangen

En klassiker når det gjelder å lage riper på bilen er at hageslangen eller slangen til høytrykkspyleren (som ofte er full av sand/smuss) kommer i kontakt med bilen, og er du riktig uheldig så drar du den med deg rundt bilen mens den ligger inntil lakken. Unngå kveiler på slangen og bruk Hozeez under dekkene så er problemet løst! Det samme gjelder glidelåser på bukser, knapper og klokker. Kommer disse i kontakt med lakken er det fort gjort å lage merker.

Berøringsvasken

Selv om bilen i utgangspunktet skal være helt fri for sand/smuss når du begynner på berøringsvasken, så finnes det dessverre ingen garantier for at det ikke finnes et sandkorn eller 10 igjen på lakken. For å minimere sjansen så mye som mulig for at eventuelle sandkorn skal lage riper er det smart å bruke en bøtte med rist i bunnen. Denne sørger for at du ikke tar med deg sandkorn tilbake på bilen igjen etter at du har skylt vaskehansken i bøtten. Ønsker du å være ekstra forsiktig bruker du en egen bøtte til å skylle vaskehansken i før du henter mer såpevann og tar fatt på et nytt panel. I tillegg er det viktig å bruke en god shampo som skaper god glid og en skånsom vaskehanske/svamp.

Tørking

Vi anbefaler alltid å tørke bilen etter vask for å unngå skjolder/vannmerker. Det rimeligste og vanligste alternativet er da å bruke et tørkehåndkle i microfiber. Dette fungerer utmerket, men før du drar et tørkehåndkle over bilen er det viktig at den er helt ren, og da må den både forvaskes og berøringsvaskes. Selv om forvasken skal fjerne alt av løst smuss, så er det ingen garanti for at det ikke ligger et sandkorn eller to igjen på lakken, og da anbefaler vi ikke å dra et tørt håndkle over bilen. Dersom du kun gir bilen en lett vask med skum og avspyling anbefaler vi heller at du bruker en blåsetørker og blåser bilen tørr etter vask.

Hold kontroll på utstyret

Når du har vasket bilen er det viktig å skylle godt ut av og vaske alt av børster, kluter og vaskehansker for å unngå at smuss setter seg i dem. I tillegg er det lurt å holde kontroll på hva som har blitt brukt til hva, for det er ikke sikkert at den  gamle vaskehansken du brukte til å dra over felgene med bør være førstevalget når du skal vaske lakken på den nypolerte bilen din neste gang.

I hverdagen

I en hektisk hverdag er det fort gjort å være uheldig og ripe opp bilen i et uoppmerksomt øyeblikk. Risikoen for å lage en ripe eller få en parkeringsskade blir dessverre aldri null, men noen ting kan være fint å unngå for å redusere risikoen så mye som mulig.

Ikke ta på bilen

Dette hørtes kanskje noe voldsomt ut for enkelte, men det eneste du strengt tatt har behov for å ta på er stort sett dørhåndtakene. Det å dra fingrene over bilen eller støtte seg inntil den kan fort lage småriper, spesielt dersom bilen har et lag med støv på seg. Mange biler har også et område med myk pianolakk på dørene, noe som ser lekkert ut, men som fort blir ripete dersom det er her du tar på døren for å lukke den. Dørhåndtaket er der for å brukes!

Vær forsiktig med neglene

På veldig mange biler er området rundt dørhåndtaket fullt av småriper, og grunnen til det er naturligvis at det er her de fleste tar på bilen for å åpne og lukke døren. Dessverre så er det mange som har både nøkler, telefoner, lommebøker, handleposer etc. i hendene når døren skal åpnes, og da sier det seg selv at det blir ripete når ulike harde gjenstander kommer i kontakt med lakken. Har du lange negler er det smart å følge med slik at du ikke støtt og stadig skraper dem mot lakken bak dørhåndtaket når du åpner døren.

Ikke trø på innstegslister

Denne burde være ganske åpenbar for de fleste, men det å sette foten på innstegslisten når du skal sette deg inn i bilen er fy fy. Skitne sko som er fulle av sand og smuss mot lakken i innsteget er en dårlig kombinasjon som garantert gir riper. Det samme gjelder når du skal kvitte deg med snø fra skoene, ikke spark skoene mot kanalen, men klapp dem mot hverandre før du setter deg inn i bilen.

Parker smartere

Ja, det er behagelig å parkere så nærme døren til butikken som mulig, men det er du dessverre ikke alene om å syntes. Med tanke på det antallet folk, handlekurver, barnevogner, sykler etc. som ofte befinner seg i nærheten av inngangen til butikken eller kjøpesenteret, så er det kanskje verdt å parkere litt lengre unna hvor det er bedre plass og risikoen for at noen kommer borti bilen er mindre.

Vær forsiktig med snøkosten

Dersom du setter fra deg bilen utendørs på vinteren skal det godt gjøres å unngå at den blir nedsnødd fra tid til annen, og snøen må naturligvis fjernes før du kjører av gårde. Den mest skånsomme måten å bli kvitt snøen på er uten tvil å la bilen varme seg slik at snøen smelter. Ofte har man ikke tid til å vente til snøen har smeltet, og da er en snøkost kjekk å ha for hånden dersom du bruker den riktig. Kosten bør aldri berøre selve lakken på bilen dersom du er opptatt av å unngå riper. Bruk den gjerne til å fjerne det øverste laget med snø, men la noen få centimeter ligge igjen slik at du er sikker på å ikke ripe opp lakken med kosten.

 

Det aller viktigste i denne sammenhengen er naturligvis god sikt og trafikksikkerhet, så om du må bite i det sure eplet å koste litt ekstra for å være sikker på at du har god sikt og for å unngå at snø raser fra taket så er naturligvis det viktigere enn å unngå småriper for enhver pris.

Når uhellet er ute

Dersom du skulle være uheldig å få en ripe i lakken, eller legge merke til at du har fått en god del vaskeriper/microriper på bilen er ikke dette verdens undergang. Dette kan stort sett rettes opp med å polere bilen i en eller to omganger, avhengig av hvor hard lakken er og hvor dype ripene er. Faktisk så er det slik at små parkeringsskader ofte kan bli så godt som usynlige etter en god polering, selv om de ser skikkelig fæle ut ved første øyekast.

 

Det å polere bilen er noe du fint kan gjøre selv hjemme dersom du har interesse for det, eller du kan la et dyktig bilpleiefirma gjøre jobben for deg. Dersom du ønsker å polere bilen selv kan vi anbefale deg å ta en titt på vår poleringsguide som lærer deg alt du trenger å vite for å komme i gang.

Har du spørsmål?

Har du spørsmål rundt bilpleie? Send oss en mail på kundeservice@bilnerden.no så hjelper vi deg mer enn gjerne!