Forberedelse til polering
Før bilen skal poleres er det en del forarbeid som må gjøres før du kan gå i gang med poleringsmaskinen. Det absolutt viktigste er at bilen er helt ren og fri for ulike typer forurensning i lakken. En kombinasjon av sandkorn og en poleringsmaskin som roterer mot lakken vil man unngå for en hver pris. Hvordan du unngår dette, og alt annet du trenger å vite om forberedelse til polering forklarer vi deg trinn for trinn i videoen og guiden under.
Før du begynner
Dersom du ikke har muligheten til vaske bilen innendørs så er det absolutt beste å finne en plass hvor du har godt med skygge, eller gjøre jobben på en overskyet dag. Det viktigste er at du unngår sterkt sollys og at panelene på bilen er helt avkjølt før du begynner og underveis. Sett klart alt av utstyr og kjemi på forhånd slik at du slipper å lete etter dette underveis.
Felgrens og petrokjemisk avfetting
Start med å påføre en god felgrens på felgene og en petrokjemisk avfetting på lakken rundt hele bilen opp til vinduslistene, hele panseret og hele bakluken. La dette få virke noen minutter, gjerne så lenge som mulig, men uten at kjemien tørker. Dette vil løse opp smuss og bremsetøv fra felgene og oljebasert smuss som asfaltrester fra lakken.
Skumsåpe eller alkalisk avfetting
For å bli kvitt organisk smuss som insektrester, pollen etc. så trengs det en alkalisk skumsåpe eller avfetting. Dette kan du legge oppå den petrokjemiske avfettingen for å forlenge virketiden dens. Skumlegg bilen med en god skumsåpe som f.eks. North Detailig Car Foam V2, eller bruk en pumpekanne til å påføre en alkalisk avfetting som f.eks. Surfex-HD over hele bilen. La dette virke noen minutter.
Spyl grundig og systematisk av hele bilen nedenfra og opp for å spyle bort kjemien og smusset den har løst opp fra lakken.
Metallpartikkelfjerner
Nå ser bilen ren og pen ut, men mest sannsynlig så sitter det en del metallpartikler på lakken. Disse kan sees som små brune flekker dersom bilen er hvit, og på utsatte områder som dører/skjermer kan du kjenne små nupper i lakken dersom du drar hånden over lakken.
For å bli kvitt dette så trenger du en metallpartikkelfjerner. Påfør en ny runde med felgrens på felgene, og påfør deretter metallpartikkelfjerneren rundt hele bilen opp til vinduslistene, panser, og hele bakluken. La dette få virke noen minutter før du finner frem en felgbørste eller detailingkost og jobber deg forsiktig over felgene. Dette vil bidra til å bli kvitt eventuelt bremsestøv som ikke gikk bort kun ved avspyling.
Etter noen minutter med virketid vil du se at det "blør" lilla fra lakken. Dette er metallpartikkelfjerneren som reagerer med flyverusten som sitter på lakken. Spyl grundig av hele bilen på nytt.
Dersom det er lenge siden du har brukt metallpartikkelfjerner på bilen, eller du ser at det er veldig mye flyverust på lakken, så anbefaler vi å gjenta dette trinnet 1-2 ganger for å bli kvitt så mye flyverust som mulig før berøringsvasken.
Berøringsvask
Til berøringsvasken trenger du en bøtte med rist i bunnen, en god bilshampo som ikke inneholder beskyttelse og en vaskehanske. Fyll bøtten nesten full med vann, doser riktig mengde såpe og hell i bøtten. Sett høytrykkspyleren ned i vannet og spyl noen få sekunder for å blande og skumme opp såpen. Nå er du klar for å vaske over bilen, og da skal du starte øverst på bilen og jobbe deg nedover. Sørg for å få med deg mye såpevann i hansken, ta ett panel av gangen og bruk rette sideveis bevegelser når du vasker.
Tips: Dersom du har to bøtter med rist tilgjengelig, kan du fylle den ene med rent vann og skylle vaskehansken i denne hver gang du har vasket over et panel på bilen. Deretter henter du mer såpevann fra den andre bøtten og vasker neste panel. Dette minimerer risikoen for vaskeriper ytterligere.
Under berøringsvasken så gjelder det også å sørge for at ikke såpen tørker på bilen, så om nødvendig kan du spyle av deler av bilen underveis for å unngå at såpevannet tørker. Når du har vasket over hele bilen spyler du grundig ovenfra og ned for å bli kvitt alt av såperester.
Clay
Nå er det tid for å claye bilen for å få bort den aller siste forurensningen fra lakken som f.eks. asfaltrester eller metallpartikler som måtte sitte igjen. Til dette trenger du en clayhanske og såpevann for å skape god glid. Ta for deg ett panel av gangen og spray på godt med såpevann før du bruker clayyhansken og fører den forsiktig over panelet med sideveis bevegelser. Her er det viktig å hele tiden sørge for god glid ved å tilføre mer smøring om nødvendig. Du skal ikke bruke press eller gnikke, men la hansken gjøre jobben.
Tips: Skumlegg hele bilen før du begynner, og la skummet ligge på bilen når du begynner å claye for å skape god glid. Vi anbefaler likevel å ha en sprayflaske med såpevann tilgjengelig for å kunne tilføre mer smøring om nødvendig.
Når du har clayet hele bilen er det tid for en grundig avspyling ovenfra og ned. Her er målet å bli kvitt alt av såperester, så gå gjerne over bilen en ekstra runde med høytrykkspyleren og spyl godt i alle kriker og kroker.
Tørking
Til slutt tørker du over bilen med et tørkehåndkle eller en blåsetørker. Du klarer deg fint med et godt tørkehåndkle eller to, men med en blåsetørker får du blåst godt ut av alle kriker og kroker hvor det samler seg vann som f.eks. speilhus og panelskjøter.
Nå er bilen helt ren og klar for polering. Dersom du ikke har polert med maskin før, eller ønsker litt oppfriskning på dette, så finner du alt du trenger å vite her: Polering av bil - slik gjør du det.