Facebook Pixel
Poleringsguide_banner_2

Polering av bil - slik gjør du det!

Maskinpolering av bil kan virke skummelt dersom du aldri har gjort det før, men det trenger det ikke å være. Med dagens oscillerende poleringsmaskiner og litt veiledning er dette noe alle får til. Her finner du både instruksjonsvideo og en grundig guide som forklarer deg hvordan du polerer bilen din for å fjerne vaskeriper og oppnå en blank finish.

Før du begynner:

Det aller viktigste før du starter med poleringen er at bilen er helt ren. Dersom du aldri har polert før, eller ikke er 100% sikker på hva som trengs av forarbeid, så anbefaler vi deg å ta en kikk på denne guiden først: Polere bilen? Husk dette først!. Her går vi igjennom hvordan du får bilen helt ren trinn for trinn.

Når bilen er helt ren og du er klar for å begynne på selve poleringsjobben, så anbefaler vi at du står innendørs i en garasje hvor du har godt med lys tilgjengelig for å unngå sol, vær og vind. Finn frem alt du trenger av utstyr slik at dette ligger klart lett tilgjengelig.

Forarbeid

Start med å finne frem maskeringstape og masker alt av gummilister og rundt ulakkert plastikk over hele bilen. Dette er for å unngå at poleringsmiddel kommer i kontakt med gummi/plastikk, noe som kan være vanskelig å få bort i ettertid. Det er heller ingenting i veien for å maskere rundt lykter, emblemer etc. dersom du ønsker det for å unngå å få poleringsmiddel på dem. Sørg for at maskeringstapen sitter godt, uten løse deler som poleringsputen kan rive med seg dersom du skulle komme inntil tapen med poleringsputen.

Nå er det tid for inspeksjon av lakken for å få god oversikt over hva du har å jobbe med. Finn frem en god arbeidslampe (gjerne en hodelykt også) og ta for deg alle panelene du skal polere.

Dersom du finner tilfeller av såkalte rustbobler eller rustflekker setter du en bit med maskeringstape ved disse slik at du ser dem godt. Dette er for å unngå å kjøre over dem med poleringsmaskinen og dra med deg biter av lakk eller metallpartikler fra disse i poleringsputen.

Ser du at det på enkelte plasser finnes ekstra mye riper kan du notere deg ned dette dersom du ønsker å bruke litt ekstra tid og krefter på å jobbe med de aktuelle områdene.

Kombinasjonstest

Når du har sett grundig over bilen er det tid for kombinasjonstest. Dette er for å finne ut hvilken kombinasjon av poleringspute og poleringsmiddel du skal bruke for å få det resultatet du ønsker. Grunnen til at dette må testes er at alle biler har forskjellig lakk og forskjellig utgangspunkt når det gjelder alder og slitasje. Det som fungerer fint på en bil gir ikke nødvendigvis samme resultat på en annen bil. Kombinasjonstesten utfører du på panseret da dette er en enkel og oversiktlig flate å jobbe med.

Finn frem maskerinstapen og masker opp et rutenett med 4 ruter på ca. 40x40 cm per rute. Her skal du teste ulike kombinasjoner i de ulike rutene for å finne kombinasjonen av poleringspute og poleringsmiddel som fungerer best på din bil. Ved å maskere opp ruter på denne måten er det enklere å se forskjellen mellom de ulike testene og hvordan lakken ser ut der hvor du ikke har testet i det hele tatt.

Som et utgangspunkt anbefaler vi alltid å begynne med en så fin kombinasjon som mulig for å unngå å polere bort mer klarlakk enn nødvendig. Start med fin pute og fint middel i den ene ruten og se hvordan resultatet blir, er du heldig holder dette til at du blir kvitt litt vaskeriper og henter frem mer glans. Ser du at denne kombinasjonen ikke fjerner noe særlig riper, kan du prøve med en medium pute og medium poleringsmiddel for å se om dette tar litt mer vaskeriper, men fortsatt gir en blank finish. Ser du at medium poleringspute og medium poleringsmiddel tar en del vaskeriper, men at finishen ikke blir så blank som du ønsker kan du også prøve med en medium poleringspute og fint poleringsmiddel på en ny rute for å se om en medium/fin kombinasjon tar ripene samtidig som finishen blir blank.

Her gjelder det å prøve seg litt frem samtidig som man holder seg til prinsippet om å bruke en så fin kombinasjon som mulig, men som fortsatt gir et godt resultat du er fornøyd med. I noen tilfeller må man polere over bilen i to omganger for å få tatt vaskeripene og oppnå en blank finish.

Dersom maskinpolering er helt nytt for deg så anbefaler vi å ta en kikk på guiden: Slik utfører du kombinasjonstest. Her går vi mer i dybden på hvordan testen utføres, og hvordan du prøver deg frem til den rette kombinasjonen av poleringspute og poleringsmiddel.

Slik gjør du:

Finn frem poleringsmaskinen, fest puten på bakplaten og påfør 4-5 dråper med poleringsmiddel rundt på puten. Dråpene skal være på størrelse med en ert. "Dypp" puten ned på lakken 2-3 ganger for å fordele poleringsmiddelet. Plasser puten ned mot lakken og start maskinen på laveste hastighet. Fordel poleringsmiddelet over hele ruten og skru opp hastigheten på poleringsmaskinen. Begynn i et hjørne og jobb deg sakte over ruten i sikk-sakk mønster fra side til side, og deretter opp og ned. Sørg for at du alltid overlapper litt med forrige spor for å være sikker på at du får polert hele området. Se illustrasjonen under eller hvordan vi gjør det i videoen over. I videoen kjører vi mønsteret under to ganger (to pass). 

Kj_rem_nster_polering

Når du har polert hele ruten, skrur du av maskinen og legger den fra deg slik at du ikke får støv/sandkorn i puten. Tørk bort poleringsmiddelet som ligger igjen på lakken med en microfiberklut og inspiser resultatet. Bruk en god lykt og sjekk hvor mye riper du har fått fjernet og at finishen er blank. Vi anbefaler å bruke en dedikert detailinglykt til inspeksjon, da lyset denne avgir er mest optimalt for å avdekke hologrammer.

Denne prosessen må du gjenta i de ulike rutene du har maskert opp frem til du finner den kombinasjonen som gir deg det resultatet du ønsker.

Det er naturligvis en smakssak hvor grundig du ønsker å gå til verks når det gjelder å bli kvitt vaskeriper, men det er absolutt lov å si "Vet du hva, dette er godt nok!" selv om det skulle være litt vaskeriper igjen.

Dersom du ønsker å gå mer i dybden på hvordan du utfører en kombinasjonstest og inspeksjon, eller opplever at en fin/fin kombinasjon eller medium/medium kombinasjon ikke gir deg det resultatet du ønsker kan du lese mer her: Slik utfører du kombinasjonstest.

Når du har funnet kombinasjonen av poleringspute og poleringsmiddel som gir deg det resultatet du ønsker er du klar for å ta fatt på resten av bilen.

Polere bilen

Maskinen skal holdes med begge hender og føres forsiktig over arbeidsområdet. Det er ikke nødvendig å presse maskinen hardt mot lakken. Det er viktig at poleringsputen hele tiden får rotere for at maskinen skal få gjøre jobben sin. Dette er en treningssak å bli god på, men her gjelder det å prøve seg frem med hvor mye press du bruker og vinkel på maskinen inn mot lakken.

Tips: Bruk en sprittusj og sett en strek på siden av bakplaten/puten. Dette vil gjøre det enklere å følge med på putens rotasjon.

Under poleringen er det viktig å ha et godt system for å vite hvor du har polert og ikke, derfor anbefaler vi at du gjør deg ferdig med et panel før du går videre til neste. Arbeidsområdet bør være på ca. 6 ganger poleringsputens størrelse. Det vil si at du påfører 4-5 dråper med poleringsmiddel på puten, fordeler og polerer over et område på ca. 6 ganger putens størrelse av gangen. Når du er ferdig med det aktuelle området tørker du av restene etter poleringsmiddelet og inspiserer. Denne prosessen gjentar du til du har polert hele bilen.

Når du har gjort dette noen ganger vil poleringsputen begynne å fylles med støv fra poleringsmiddelet og rester av klarlakk. Dette fjerner du med jevne mellomrom enten ved å bruke en padbørste som du legger nedpå puten mens maskinen roterer på lav hastighet, eller ved å bruke trykkluft til å blåse ut av puten.

Husk også å bytte poleringspute med jevne mellomrom for å unngå varmgang i puten. Dette kan føre til at puten blir ødelagt og ikke fungerer optimalt. Til en personbil kan det være lurt å ha 4-5 puter å veksle mellom slik at putene får kjølt seg helt ned før du bruker dem på nytt. En ren poleringspute polerer mer effektivt og gir et bedre resultat enn en pute som er mettet med støv fra poleringsmiddelet og rester av klarlakk.

Buffing og wipedown

Til slutt, etter du har polert over hele bilen og er fornøyd med resultatet, finner du frem litt microfiberkluter og tørker bort polishrestene. Tørk av et panel av gangen for å holde system på hvor du har vært. Det kan være fornuftig å ha en klut til å ta grovtørket med før du går over med en ren klut for å tørke bort de siste restene. Nå er du nesten ferdig og du kan fjerne maskeringstapen fra bilen.

Som et aller siste steg så anbefaler vi også å gå over bilen med inspeksjonsspray/wipedown. Dette er en alkoholbasert rens som sørger for at alt av oljer fra poleringsmiddelet enkelt lar seg tørke bort. Sprayen påfører du i en microfiberklut før du tørker av ett panel av gangen. Dette er spesielt smart å gjøre dersom du ønsker å legge en god voksbeskyttelse til slutt, og helt nødvendig dersom bilen skal behandles med keramisk lakkforsegling.

Anbefalte produkter

Nyhet
North Detailing Lynx DA-15 poleringsmaskin
2990,-
Nyhet
-24%
Lynx DA-15 Poleringspakke
3390,- Før 4446,-
North Detailing Microfiber Edgeless Buffing Towel
Fra 39,- Fra 24,-
North Detailing Kawasan - Fine
Fra 219,-
North Detailing Niagara - Heavy Cut
Fra 229,-
North Detailing Iguazu - Medium Cut
Fra 219,-
K2 Pro Detailing Klinet Pro Inspection Spray
119,-
Buff and Shine Uro-Fiber Microfiberpad
Fra 85,-
North Detailing SFX 135 mm Polishing Pad
Fra 99,-
-29%
HPX 4400 Maskeringstape - 38 mm
99,- Før 139,-
North Detailing Padbørste
169,-