Facebook Pixel
Banner_kombinasjonstest_2

Slik utfører du en kombinasjonstest

Før du går i gang med å polere bilen er det helt nødvendig å gjøre noen tester for å finne ut hvilken kombinasjon av poleringspute og poleringsmiddel som gir deg det beste resultatet. Det som fungerer fint på en bil gjør ikke nødvendigvis det på en annen, da det er store forskjeller på hvordan lakken oppfører seg fra bil til bil. I tillegg til dette kommer faktorer som alder, hvor ripete og slitt lakken er og hvor grundig du ønsker å gå til verks inn i bildet.

Før du begynner

Som et grunnprinsipp pleier vi alltid å anbefale å polere med en så fin kombinasjon av pute og middel som mulig, men som fortsatt gir et godt resultat du er fornøyd med. Grunnen til dette er at hver gang man polerer bilen så fjernes litt av klarlakken, og den vil man prøve å bevare mest mulig av da denne beskytter fargen mot UV-stråler/falming.

På enkelte bilmodeller vil man oppleve at man kan få et godt resultat med en en-stegs polering med fin eller medium kombinasjon. På andre biltyper med hardere eller veldig slitt lakk kan det være nødvendig å gå over bilen i to omganger med en litt grovere kombinasjon først for å fjerne vaskeriper og en finere kombinasjon til slutt for å hente frem glansen igjen.

Før du starter med kombinasjonstesten og poleringen er det viktig at bilen er helt ren. Hvordan du klargjør bilen til kombinasjonstest og polering kan du lese mer i guiden: Forberedelse til polering.

Før du begynner

Finn frem maskeringstape og marker opp ruter på ca. 40x40 cm på panseret. I disse rutene skal du teste ulike kombinasjoner av pute og middel for å finne den perfekte kombinasjonen som gir deg det resultatet du ønsker både når det gjelder ripefjerning og glans.

Rute 1 - Fin / fin

I den første ruten prøver du å polere med en fin pute og fint poleringsmiddel. Deretter tørker du bort restene etter poleringsmiddelet og inspiserer i godt lys. Dersom denne kombinasjonen fjerner nok vaskeriper til at du er fornøyd, samtidig som den gir en blank finish, har du funnet kombinasjonen din. Dersom du opplever at denne kombinasjonen ikke fjerner noe særlig vaskeriper er lakken for hard til at denne kombinasjonen korrigerer noe særlig. Da er neste steg å prøve en grovere kombinasjon.

Skulle du oppleve at denne kombinasjonen rydder opp i en del riper, men gir en finish som ikke ser bra ut og gir hologrammer, har du sannsynligvis veldig myk lakk på bilen. Skulle dette være tilfellet, kan vi anbefale å prøve med poleringsmiddelet UNO Pure og puten Ultrafine fra Rupes.

Rute 2 - Medium / medium

Velg deg ut en ny rute som du ikke har polert tidligere, og poler over ruten med medium pute og medium polish. I de fleste tilfeller så vil du med denne kombinasjonen oppleve at en del vaskeriper forsvinner. Dersom denne kombinasjonen alene fjerner de vaskeripene du ønsker, og samtidig avslutter blankt og fint, kan du fint benytte denne kombinasjonen på resten av bilen.

Opplever du at denne kombinasjonen fjerner nok vaskeriper, men ikke avslutter så blankt som du ønsker, har du i alle fall funnet ut hvor grovt du trenger å polere for å fjerne ripene du ønsker. Da kan du eventuelt i en ny rute prøve å kombinere medium pute og fint poleringsmiddel for å se om denne kombinasjonen fjerner ripene og avslutter blankt og fint. Dersom du fortsatt ikke oppnår en blank finish til slutt, kan du prøve å polere over området hvor du brukte medium pute og medium polish med en fin/fin kombinasjon, da vil du mest sannsynligvis oppnå en blank finish. Går du for sistnevnte løsning så innebærer dette at bilen må poleres over to ganger, en gang med hver kombinasjon.

Dersom medium pute og medium polish ikke fjernet noe særlig riper, så er neste steg å prøve en enda grovere kombinasjon.

Rute 3 - Grov / grov

Dersom bilen har en hard lakktype (finnes ofte på en del tyske biler) kan det hende at det er en kombinasjon av grov pute og grovt middel som må til for å fjerne de vaskeripene du ønsker å fjerne. Test ut denne kombinasjonen i en ny rute, og se om denne tar vaskeripene. Skulle ikke dette fungere er neste steg å teste med en microfiberpute og grovt middel. Dette vil etter all sannsynlighet rydde opp i en god del vaskeriper. Etter en grovpolering vil det være nødvendig å polerere over området på nytt med en finere kombinasjon for å hente frem glansen igjen. Hvilken kombinasjon som egner seg best til dette etter grovpoleringen avhenger av lakktypen, men en kombinasjon av medium pute og fint poleringsmiddel kan være en grei plass å starte. Her gjelder det å prøve seg frem for å se hva som gir den beste finishen.

Hvordan inspisere resultatet?

Etter å ha testet en kombinasjon så er det viktig å inspisere resultatet nøye for å se om du er fornøyd og at alt er slik det skal være, men hva skal du egentlig se etter?

Det første du kan prøve å legge merke til er hvor mye riper den aktuelle kombinasjonen fjerner. Du vil ikke nødvendigvis bli kvitt alle ripene, men avhengig av kombinasjon kan du bli kvitt en stor del av dem. Er du fornøyd med hvor mye riper du har fått fjernet er neste steg å se på finishen.

Ingenting er som en speilblank bil, og dette er naturligvis noe vi ønsker å oppnå ved å polere bilen. Finn frem en lykt og lys mot lakken. Se deretter på refleksjonen av selve lyskilden. Lyskilden skal optimalt sett være klar med tydelig avgrenset kant, uten tåkete slør rundt eller "stråler" som stråler i ulike retninger ut fra refleksjonen av lykten. Når du inspiserer er det viktig å lyse og sikte fra flere vinkler for å få best mulig inntrykk av resultatet. Skru gjerne av alt annet lys i garasjen for å lettere få øye på eventuelle hologrammer under inspeksjonen. Til inspeksjon så anbefaler vi på det sterkeste å bruke en dedikert detailinglykt da lyset denne gir gjør det lettere å få øye på eventuelle hologrammer.

Skulle du se et slikt tåkete slør eller "stråler", er dette et tegn på at kombinasjonen du har brukt ikke avslutter optimalt, eller at det trengs litt justering på maskinføringen.

Opplever du at en fin/fin kombinasjon gir hologrammer kan du prøve å bruke litt mindre press på maskinen, eller justere ned hastigheten på maskinen.

Sitter du igjen med hologrammer etter å ha brukt en medium/medium kombinasjon kan du først prøve å redusere presset, eller redusere hastigheten på maskinen. Skulle ikke dette fungere er løsningen å polere over med en finere kombinasjon til slutt. Altså trengs det en to-stegs polering for optimalt resultat.

Din tur til å teste!

Hva som gir det beste resultatet på din bil er umulig å fastslå 100% uten å faktisk gjøre en skikkelig kombinasjonstest. De kombinasjonene vi har gått igjennom ovenfor må derfor anses som en pekepinn på hva du kan forvente basert på våre erfaringer.

Vårt beste tips er at du ser på kombinasjonstesten som en gyllen mulighet til å lære mer om hva som fungerer på din bil, hvor hard lakken er og hvordan den reagerer på de ulike kombinasjonene du tester. Ønsker du å lese mer om hvordan du polerer bilen? Ta en kikk på guiden Polering av bil - slik gjør du det!

Anbefalte produkter

-40%
North Detailing Lynx DA-15 poleringsmaskin
1790,- Før 2990,-
-51%
North Detailing Microfiber Edgeless Buffing Towel
Fra 19,- Før 39,-
-44%
North Detailing Niagara - Heavy Cut
Fra 129,- Før 229,-
-41%
North Detailing Iguazu - Medium Cut
Fra 129,- Før 219,-
-41%
North Detailing Kawasan - Fine
Fra 129,- Før 219,-
K2 Pro Detailing Klinet Pro Inspection Spray
119,-
-26%
Rupes 150 mm DA High Performance Pad
Fra 139,- Før 189,-
-25%
Rupes UNO Pure
Fra 179,- Før 239,-
-24%
Unilite CRI-H200R High CRI Sensor Hodelykt
749,- Før 990,-
-34%
Unilite CRI-2300 High CRI Rechargeable
2290,- Før 3490,-
Buff and Shine Uro-Fiber Microfiberpad
Fra 85,-
-20%
North Detailing SFX 135 mm Polishing Pad
Fra 79,- Før 99,-